Nutidige begivenheder kan reaktualisere et mindesmærke
I Østre Anlæg bag Statens Museum for Kunst i København står en buste af den ukrainske digter Taras Shevchenko (1814-61). Jeg er gået forbi mange gange uden at tage synderlig notits af den. På min seneste tur gennem anlægget sprang den dog pludselig i øjnene på grund af de blå og gule blomster, der var sat ved dens fod.
I disse dage, hvor urolighederne raser på Krimhalvøen, har busten af Shevchenko pludselig fået en ny aktualitet. Mindesmærket er blevet et sted, hvor man kan opleve en form for forbindelse til Ukraine og dets indbyggere. Man kan her markere sine holdninger og sende tanker til dem, der står midt i stridighederne.
Ukrainsk litteraturs stamfader
Taras Shevchenko er en markant skikkelse i Ukraines historie, da han er ophavsmand til litteratur skrevet på det sprog, der i dag kaldes ukrainsk. Ukraine var dengang en del af det russiske rige, og det sprog folk talte i området blev opfattet som primitivt og slet ikke brugbart til litteratur.
Shevchenkos forfatterskab rummer digte om Ukraines historie og også stærkt samfundskritiske idéer. Sidstnævnte kostede ham ti år i eksil, da man ikke ustraffet kritiserede den russiske tsar og den øvrige herskende klasse. Med Ukraines selvstændighed i 1991 blev Shevchenko ophøjet til et vigtigt nationalsymbol.
Tekst og foto Tine Knudsen